Plusklas
docent: Jack Munnecom
jack.munnecom@wijzersinonderwijs.eu
Meer- en hoogbegaafde leerlingen denken anders, leren anders en redeneren anders. Naast uitdaging op cognitief gebied hebben zij behoefte aan onderwijs met ontwikkelingsgelijken. Om aan deze onderwijsbehoeftes te kunnen voldoen worden meer en hoogbegaafde leerlingen in de ‘kangoeroeklas’ geplaatst, gedurende 90 minuten per week. Ook voor meer- en hoogbegaafde leerlingen is het belangrijk dat zij in hun natuurlijke omgeving blijven functioneren en met de ‘gewone’ wereld leren omgaan. Dit is de voornaamste reden waarom Wijzers in Onderwijs niet kiest voor het isoleren van deze leerlingen in een aparte school. Het kind blijft voor het grootste gedeelte op de eigen school, waar middels een systeem van compacten en verrijken extra uitdaging geboden wordt. Door het bezoeken van een plusklas, éénmaal per week, kunnen de meer- en hoogbegaafde leerlingen tevens in contact komen en samen leren met ontwikkelingsgelijken.
In deze klas krijgen de leerlingen les van een specialist meer- en hoogbegaafdheid. De klassen worden geclusterd in groep 4/5 en groep 6/7/8. In deze groepen wordt o.a. gebruikt gemaakt van de Grote Vooruitwerklabboeken. Deze methode is ontwikkeld aan het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) van de Radboud Universiteit te Nijmegen. De lessen zijn ontwikkeld om slimme kinderen te leren hoe ze leren. Daarnaast wordt er een modulair aanbod van vakken aangeboden, gericht op het ontwikkelen van analytische, creatieve en praktische intelligentie. Tevens spelen hogere denkordes (Bloom, 1956) een grote rol in de kangoeroeklas, met bijzondere aandacht voor creativiteit (Craft, 2005; Robinson, 2009). De meer- en hoogbegaafde leerlingen krijgen uitdagende leerstof aangeboden en er is veel aandacht voor het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden (Fischer, 1990). Inzicht in hun eigen denkproces is van groot belang voor begaafde kinderen. (Sternberg, 1999; Schrover, 2010). Projecten, samenwerking met de omgeving van de school en onderzoek kunnen hierbij een extra uitdaging bieden voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen (Renzulli, 1995).
Plusklas groep 4/5/6 en 7/8
Geselecteerde meer- en hoogbegaafde leerlingen uit groep 4 t/m 8 krijgen wekelijks les in een plusklas. Er zijn twee plusklassen: groep 4/5/6 en groep 7/8.
Activiteiten:
- voorbereiding en evaluatie van verrijkingsopdrachten die binnen de reguliere groep gemaakt worden.
- werken aan taakaanpak, planmatig werken, “leren-leren”, samenwerken met ontwikkelingsgelijken.
- werken aan projecten, gericht op het ontwikkelen van analytische, creatieve en praktische intelligentie.
- werken met de methode: Grote Vooruitwerklabboek (CBO).
- een modulair aanbod (in een cyclus van twee jaar) van vakken zoals: Filosofie, Wetenschap & Techniek, Robotica, Programmeren (coderen), Audio en Videobewerking, Taal (Spaans of Duits), Onderzoekend Leren, Debatteren, Cultuurgeschiedenis, Sterrenkunde, Cartografie en Microscopie.
Organisatie:
- twee locaties binnen Wijzers in Onderwijs
- woensdag van 08:45-10:15u (7/8) en 10:45u-12:15u (4/5/6)
- de ouders verzorgen het vervoer